Arla, Boxholms-osten och ”Sveriges Konsumenter”

Så här tänker jag:

Först: jag tycker att Arla gör fel som håller på och tjafsar om ”Boxholms-osten”. En ost från Boxholm som med kvalitet och stolthet tillverkats i södra Östergötland ska inte helt plötsligt produceras i Östersund. Så är det bara.

Och det här tjafsandet gör ont för identitet och känsla i en liten kommun.

Så liksom bara släpp det!

Sedan: och med detta sagt så skrider jag till Arlas försvar (och det var egentligen huvudbudskapet för dagen):

Jag läser, med stigande förvåning, om hur några som kallar sig ”Äkta Vara” och som anges vara en ”ideell konsumentorganisation som ingår i Sveriges konsumenter” har delat ut priset ”Årets matbluff” till Arla (med något rörigt resonemang om att mjölken inte är ”klimatneutral”).

 

 

Jag gillar mellanmjölken från Arla!

Om detta kan var och en få ha sina synpunkter – jag håller inte med ”prisutdelarna”.

Men funderar ändå ett varv till på det här med ”Sveriges konsumenter” och ”Äkta vara”.

Jag är inte mjölkbonde. Jag köper och dricker mjölk från Arla. Alltså måste jag ju vara ”konsument”.

Ska jag då som konsument låta mig representeras av ”Sveriges konsumenter” (eller dess underavdelning ”Äkta vara”?).

Jag är och har inte bett om att få vara medlem i ”Sveriges konsumenter”.

Om ”Föreningen Äkta vara” (som delade ut ”priset” till Arla) anges att den har 1800 medlemmar och är öppen för alla ”matintresserade”.

Jag är heller inte medlem i ”Äkta vara”, men det känns som att jag, via ”Sveriges konsumenter”, liksom åker med.

Och här ligger väl problemet. ”Låtsasorganisationer” som påstår sig företräda något som de inte företräder.

Om ”Sveriges konsumenter” hade varit en riktig förening med medlemmar som aktivt och personligen hade beslutat att de ville vara medlemmar i föreningen, så hade det varit ok.

Men så är det ju inte.

”Sveriges konsumenter” https://www.sverigeskonsumenter.se/om-oss/vara-medlemsorganisationer/ är en i allt väsentligt statsbidragsfinansierad verksamhet.

Konsumentverket pytsar ut pengarna.  Och i övrigt handlar det om ”medlemsavgifter” från kollektiva organisationer som ABF, LO, PRO och Hyresgästföreningen. Det finns ett kansli med ett drygt tiotal medarbetare.

Det är alltså du och jag som, via skatt eller medlemsavgifter till kollektiva organisationer, står för den verksamhet som nu – via ”Sveriges konsumenter” delar ut larviga och misskrediterande pris till Arla.

Som ”konsument” känner jag mig inte helt bekväm med det.