Ovädret kommer!

Om man ropar om att vargen kommer tillräckligt många gånger så är det till sist ingen som lyssnar.

Det är inte lätt att vara meteorolog, man på samma sätt kan jag känna inför alla dessa färgglada varningar om kommande oväder.

Här skulle det i ”Norra Götaland” – ja, det är där jag befinner mig – kunna bli åska och kraftiga skyfall och rent av stormbyar i samband med åskovädren.

Blev det någon åska? – nej.

Blev det några skyfall? – nej – ett lätt strilande sommarregn om högst 1 mm.

Blev det några stormbyar? – nej – träden stod helt stilla.

Det var för övrigt samma ”varnings-hets” kring midsommardagen och även då uteblev alltihopa.

Och nu börjar det bli kväll och klarna upp.

Det är väl bra att varna för det som kanske hade kunnat bli, men det får heller inte överdrivas i jakten på att skapa spännande nyhetsmaterial. Då tappar man till sist både fotfästet och trovärdigheten.

Och då kommer vare sig ovädret eller vargen.

För egen del så går jag omkring i värmen och tittar på de vackra linblommorna på fälten (ja, de hade nog behövt lite mera regn), men tänker att allt nog ändå är rätt ok.