Fundera några varv till på det här, Max

Det stormade till igår minst sagt. När det kom ut att Max samarbetar med Djurens Rätt. 

Nu har jag läst på lite och tydligen är det så att Max kommer att använda sig av märkningen ”100%veganskt” på sina veganska produkter. Det är en märkning som Djurens Rätt har tagit fram och som man kan ansöka om att få använda. Produkter med den märkningen är granskade och godkända som ickeanimaliska. Folk som är noga med att äta helt veganskt kan leta efter den här märkningen på samma sätt som vi som är noga med köttets ursprung kan leta efter märkningen Svenskt Kött. Det handlar om marknadsföring. Att underlätta för konsumenter så att de ska köpa mer av vissa produkter.

Att en snabbmatskedja anpassar sig till den rådande trenden med mer vegetariskt och veganskt är i sig inget konstigt. Det är något man gör i förhoppning om att nå en stor kundgrupp. Att rikta sig enbart till oss som äter både kött och grönsaker och helt strunta i vegospåret är det inte många som vågar.
Att en veganmärkning, den första i sitt slag i Sverige, seglar upp och blir intressant att använda för de som vill nå den här växande kundgruppen är heller inget som förvånar mig särskilt mycket.

Det har gått fort med vegotrenden. Det är stor skillnad på både konsumtionsmönster och människors inställning nu jämfört med för bara för några år sedan. Marknaden är i många avseenden orörd terräng. En rätt så blank spelplan än så länge. Och de som är snabba blir de som syns och hörs. De skriver reglerna på den här spelplanen.

Att Max vill kunna ha en trendig stämpel på sin veganmeny är inte så konstigt. För hur bakvänt det än låter så har denna hamburgerkedja som mål att 50% av den mat de säljer ska vara ickeanimalisk år 2022. När man tänker på det förstår man vidden av den här svängningen som har skett. 

Dock säljer Max fortfarande väldigt mycket kött. Och det är kött från svenska bönder, vilket är rätt unikt. Och väldigt bra. (Här är en lista på hamburgerställen som jag kollade upp i julas gällande ursprung på köttet) Detta kommer troligtvis inte att förändras för då faller ju hela den hållbarhetsstrategi som de har byggt upp under många år. Max gör det som vi lantbrukare brukar uppmana till, väljer svenskt kött när kött ska ätas. Att man även har vegetariska och veganska alternativ ska inte påverka köttets ursprung.

Det som komplicerar med veganmärkningen är inte att man märker upp sina produkter. Det är flirten med Djurens Rätt. Nu är Djurens Rätt inte samma sak som Djurfront eller PETA men det är trots allt en organisation som vill få bort all animalisk livsmedelsproduktion. De har även ganska anmärkningsvärda kopplingar till hotfull aktivism mot lantbrukare, vilket bland annat SVT har granskat nyligen.

Går det att stå för svenskt kött, att hylla svenska bönder och köpa våra produkter och samtidigt marknadsföra sig med hjälp av en organisation som hatar det vi gör? 

Jag tycker att man hade kunnat göra en egen kampanj för sitt gröna sortiment i stället. Eller samarbetat med någon annan organisation? Svenska odlare har säkert flera branchorganisationer som jag inte känner till som gärna skulle vilja hjälpa till med menyerna om det behövs.

Jag tycker att Max ska fortsätta med sina svenska hamburgare och våga stå fast vid det så många av oss faktiskt vet. Att svenskt kött är både klimatvänligt och schysst producerat. Att de har vegetariska och veganska alternativ på menyn och marknadsför dem är heller inget jag har något emot. Men när det gäller Djurens Rätt tycker jag att de borde tänka om. Speciellt med tanke på allt som uppdagats på senare tid när det gäller hot och våld mot lantbrukare. I mina ögon blir det ett väldigt tveeggat och konstigt handlande.

Goda burgare har de i alla fall. Och de är den enda kedja, förutom Bastard Burgers (som för övrigt också har veganska alternativ till hela sin meny) som väljer enbart svenskt kött.