Men kom igen Hemköp

6 oktober, 2020

Ska man bli irriterad för att en stor dagligvarukedja missar målet när det gäller vilken mat som egentligen är klimatsmart? Eller ska man nöja sig med att konstatera att det nog handlar mer om att tjäna pengar än att faktiskt göra något för planetens framtid? Eller som ett tredje alternativ, ska man vara glad åt Hemköp som faktiskt har gjort en hel del riktigt vettigt hållbarhetsarbete genom tiderna? 

Eftersom jag har en dragning åt det obeslutsamma kan vi göra allt det där. Men först bakgrunden. Hemköp presenterade nyligen ett nytt bonusprogram för sina kunder. Man kan få dubbel bonus vid köp av vissa vegetariska varor och kedjan väljer att kalla detta att de uppmuntrar till ”goda handlingar”. Det vill säga köp av sådant som är snällt mot klimatet. Grönsaker och frukter är tydligen goda varor medan olika köttprodukter är onda.

Egentligen är det väl inte så mycket att gnälla om för jag tror i ärlighetens namn inte att man får så många bonuskronor för varje kilo apelsiner eller avokado man köper, men jag tycker ändå att det är trist. Både att en stor kedja kör på den här skenheliga rädda klimatet- trenden och att det verkar vara så lätt för många att svälja konceptet. Det är för enkla poäng! Det är inte genomtänkt.

Om man är en stor aktör inom matvaruhandeln och verkligen vill vara med och bidra till ett bättre klimat så borde man istället ge bonuspoäng för inköp av följande:

Mat i säsong.
Mat från Sverige
Mat från butikens närområde.
Mat som producerats under rättvisa förhållanden.

Kort sagt, sådant som Hemköp har varit med och verkat för i många år.

Så varför inte? Jo, för att det inte handlar om att rädda klimatet i första hand. Det handlar om att haka på den gröna trenden och få in kunder i butiken samt att förmå dem att handla mer.
Vi måste börja tänka till och fatta att det inte räcker att köpa något som är grönt till färgen eller ickeanimaliskt för att göra en insats för klimatet. Vegetariska produkter påverkar också miljön, särskilt om de är producerade långt från Sverige med metoder som inte är okej.

Jag stör mig på det billiga tramsandet runt klimatfrågorna och önskar mer genuint ställningstagande. Som när Hemköp en gång i tiden slutade sälja ägg från burhöns till exempel. Eller när de tog ställning mot köttfärsfusket som pågick på åttiotalet när man kunde mala utländsk färs i butikerna och sälja den som svensk. Kedjan var även snabb med MSC-certifiering av sina fiskdiskar och tidigt ute med kvalitetssäkring och uppfödningsgaranti på färskt kött. Bra där. Det är ju viktigt på riktigt. Gör mer sådant nu också. Stora grejer. Som att slopa produkter som inte uppfyller de krav som svenska producenter har på sin verksamhet till exempel.

Det är en bra tid nu. Det har aldrig funnits mer att välja på från svensk matproduktion och vi är en kår av nytänkande, drivna lantbrukare med stort hållbarhetsfokus och goda klimatmässiga förutsättningar. Matvaruhandeln borde lägga mindre krut på småtjafs  som vegobonusar och i stället våga hålla fast vid och lyfta de riktigt stora frågorna för miljön.
Viktigast i mitt tycke är, inte helt oväntat, svensk mat.

Sista insatsen
Jag lämnar gården